Už sa stalo skoro tradíciou, že na prelome rokov prijímame nových členov do Asociácie Slovenských Kameramanov. Aj tentokrát vám môžeme predstaviť talentovaných mladých ľudí: Lucia Zavarčíková, Maxim Kľujev, Radka Šišuláková, Nick Kollár.
Lucia Zavarčíková ASK
Pochádza z Bratislavy. V rokoch 2013 - 2016 študovala filmovú tvorbu zameranú na kameru na univerzite Academy of Art v San Franciscu, kde získala bakalársky titul. Neskôr v roku 2020 získala magisterský titul na AFI Conservatory v Los Angeles v odbore kameramanská tvorba.
Medzi jej projekty patria krátky film APART, TOGETHER (GSI BAFTA, 2021), krátky film ESTHER (Los Angeles Independent Film Festival Awards, 2019) a celovečerný dokument STORY OF SALES (2017).
V decembri dokončila natáčanie celovečerného filmu ONLY THE GOOD SURVIVE v Texase. Momentálne žije striedavo v Bratislave a v Los Angeles.
"Kameraman je pre mňa takmer ako prekladač. Mojou úlohou je zobrať podtext príbehu a preložiť ho do vizuálneho jazyka filmu tak, aby aspoň jeden divák niečo pocítil. Možností ako vyjadrit scenár je nekonečne veľa a niekedy je náročné zvoliť tú “správnu” cestu, hlavne po pätnástich hodinach na pľaci v treťom týždni natáčania. Roky tejto práce a veľa skvelých ľudí ma naučili, že v momentoch krízy pomáha si vyčistiť myseľ a sústrediť sa na emocionálne jadro príbehu."
Maxim Kľujev ASK
Narodil sa v Kyjeve (Ukraina) a vyrastal na Slovensku. Vyštudoval VŠMU, odbor Kamery a fotografie pod vedením prof. Ďuriša. Počas štúdia vyskúšal viacero formátov, či už hraných alebo dokumentárnych, hlavne však krátke, ako sú reklamy a hudobné videoklipy. Počas magisterského štúdia sa začal viac venovať dokumentárnej tvorbe a pracoval na doku TV sériach ako Expremiéri, Ikony alebo Budujeme Slovensko.
Po ukončení štúdia debutoval celovečerným dokumentom Tempos, ktorý aj spolurežíroval. Krátko potom premiéroval filmovú esej o Bratislave: Čiary (r. Barbora Sliepková), ktorá vyhrala hlavnú cenu festivalu na IDFF Ji.hlava 2021.
V najbližších mesiacoch sa plánuje venovať reklamnej tvorbe a pripravovať svoj prvý hraný celovečerný film (r. Teodor Kuhn).
"Film Čiary ma naučil vnímať mesto komplexnejšie, skrz rôzne postavy, ktoré vidíme v meste.
Vžiť sa do ich príbehu, alebo si ho aspoň predstaviť... znamená, že ľudia na ulici mi už nie sú tak cudzí ako kedysi. Keď nám nie sú cudzí ľudia, ani mesto už nebude."
"Som kameraman, občas aj režisér. Milujem dokumenty, pretože ako kameraman dokážem využiť vo svojom prístupe presah medzi réžiou a kamerou tým, v akom vizuálnom kontexte ukazujem autentické postavy."
Radka Šišuláková ASK
Vyštudovala Vysokú školu múzických umení v odbore kameramanská tvorba. Počas štúdia sa podieľala na viacerých oceňovaných filmoch - Magic Moments (TIFF, Kamera oko - cena za najlepší kameramanský film), Hotel Úsvit (IDFA), Manžel Ján s rodinou (Áčko), IKONY (časť Ferdinand Milučký) a iné. V súčasnosti sa venuje najmä tvorbe dokumentárnych filmov.
Radka v decembri 2021 natočila pre občianské združenie Vagus krátky dokumentárny film Tri dni na ulici, kde sa pod fiktívnou identitou bezdomovkyne, len s dvoma eurami na deň, spacákom a malou kamerou vybrala žiť do ulíc Bratislavy.
"V detstve som videla filmy, o ktorých viem povedať, že zmenili moju osobnosť a pohľad na svet. Spravili ma vnímavejšou, múdrejšou, dali mi poznanie o veciach, o ktorých som možno ani nechcela vedieť a rozosmiali ma v pochmúrnych obdobiach. Filmové a televízne diela majú veľkú moc. Podieľať sa na ich vzniku je pre mňa česť a zároveň výzva. Je to skvelý pocit, vedieť, že ste niekomu ukázali miesta a ľudí, ktoré by nikdy nestretol či nenavštívil. Odmalička som z okna celé hodiny sledavala život na ulici a to myslím predurčilo moju budúcu profesiu."
Nick Kollár ASK
Narodil sa vo Winterthure (Švajčiarsko). Po mládežníckej videotvorbe získal v štrnástich rokoch Špeciálnu cenu poroty na festivale AZYL spolu s režisérom Michalom Pusztayom. V roku 2017 ukončil magisterské štúdium v Ateliéri kameramanskej tvorby pod vedením prof. Jána Ďuriša na FTF VŠMU v Bratislave. Bakalársky film Balada o Tereze a Šimonovi (r. Martin Hnát) sa premietal na festivale Camerimage 2015 a krátky film Výlet (r. Daniel Rihák) sa umiestnil na shortliste BAFTA Student film Awards a získal cenu Jána Fajnora (Igric 2019). Mal možnosť byť hlavným kameramanom na seriáloch pre českú TV Nova - Specialisté a Dáma a Král (r. Lukáš Hanulák, Slobodanka Radun, Petr Zahrádka), ktorý získal nomináciu za najlepší seriál na súťaži Kamera 2019. V novembri 2021 dokončil projekt televízneho seriálu Kriminálka Kraj pre TV JOJ (r. Lukáš Hanulák, Matúš Krajňák). V máji 2022 bude mať premiéru celovečerného debutu - komédia Láska hory prenáša (r. Jakub Machala).
Aktuálne sa venuje príprave ďalšej seriálovej tvorby. Na osobnom kameramanskom blogu nickkollar.com píše o práci kameramana, svietení a tak celkovo o natáčaní a pracuje na fotografickom projekte Vznik štvrte, ktorý dokumentuje postupný vznik novej modernej štvrte pri Dunaji v Bratislave.
"Práca kameramana je fascinujúca, pretože spája v sebe možnosť tvorivo sa vyhrať pri hľadaní a vytváraní obrazovej zložky filmu, zároveň je o úzkej spolupráci s režisérom/režisérkou a umožňuje vytvárať filmový svet, v ktorom platia vlastné pravidlá. Cieľom je podľa mňa, aby bol obraz adekvátny príbehu a stal sa čo najprirodzenejšou súčasťou výsledku. Je úžasné vidieť proces, keď sa spájajú všetky zložky a vytvoria výsledok, ktorý divákom naozaj prinesie zážitok."
"Inšpiráciou pri tvorbe a hľadaní sú mi najmä fotografické knihy, návšteva galérie alebo samotné rozhovory s režisérom, ale aj s inými kameramanmi, ktorý na rovnaké problémy majú často úplne iný názor a prirodzený odstup - čo je vynikajúca forma reflexie. Naopak pri chýbajúcej tvorivosti po dlhom projekte mi najviac pomáha oddýchnuť si od akýchkoľvek pohyblivých obrázkov - kvalitné filmy a seriály vtedy musia počkať, kým sa znovu dostanem do rovnováhy."
Comments